S T A T U T

OŚRODKA SZKOLENIA
OPERATORÓW MASZYN ROBOCZYCH
„SOMAR”

NIEPUBLICZNEJ PLACÓWKI KSZTAŁCENIA USTAWICZNEGO

 

ROZDZIAŁ I.

Postanowienia ogólne

ROZDZIAŁ I. NAZWA, RODZAJ I SIEDZIBA PLACÓWKI

1. Ośrodek Szkolenia Operatorów Maszyn Roboczych SOMAR zwany w dalszej części niniejszego Statutu Placówką, jest niepubliczną placówką kształcenia ustawicznego, działającą na podstawie ustawy z dnia 14 grudnia 2016 roku Prawo oświatowe (t. j.Dz.U. z 2021 roku, poz. 1082 z późn. zm.) oraz niniejszego Statutu.
2. Siedziba Placówki mieści się w Brzegu (49-306), przy ul. Grobli 12 A
3. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad Placówką jest Opolski Kurator Oświaty.

ROZDZIAŁ II. CELE I ZADANIA PLACÓWKI

1. Celem działalności Placówki jest realizacja pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego prowadzonych w formie kursów, które obejmują:
1) przygotowanie uczestników do bezpiecznego wykonywania zawodów związanych z obsługą i eksploatacją maszyn i różnych urządzeń technicznych.
2) kształcenie osób dorosłych umożliwiające: podnoszenie i uzupełnianie umiejętności i kwalifikacji zawodowych, rozwój osobowości oraz pogłębianie i doskonalenie wiedzy, wynikające z potrzeb rynku pracy.
3) przygotowanie kandydatów do egzaminów państwowych i sprawdzianów kwalifikacji nadających uprawnienia do obsługi i eksploatacji różnych maszyn i urządzeń technicznych.
2. Dla osiągnięcia celów określonych w ust. 1. Placówka organizuje i prowadzi pozaszkolne formy kształcenia określone w ustawie Prawo oświatowe art. 117 ust. 1a pkt. 5) kurs, inny niż wymienione w pkt 1-3, umożliwiające uzyskiwanie i uzupełniania wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.
3. Głównym zadaniem Placówki jest organizacja i prowadzenie kursów i seminarium dla osób dorosłych, umożliwiających uczestnikom uzyskiwanie i uzupełniania wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych, zdobywanie uprawnień oraz nabywanie umiejętności bezpiecznej obsługi i pracy w zawodach: operator maszyn i urządzeń do robót ziemnych, budowlanych i drogowych oraz innych urządzeń technicznych, operatorów urządzeń transportu bliskiego, spawaczy oraz innych specjalności zawodowych poszukiwanych na rynku pracy i zwiększających ich szanse na zatrudnienie.
4. Zakres tematyczny organizowanych form kształcenia obejmuje między innymi zagadnienia;
1) budowy, obsługi, eksploatacji i technologii pracy maszyn i urządzeń do robót ziemnych, budowlanych i drogowych oraz innych urządzeń technicznych,
2) obsługi i eksploatacji urządzeń transportu bliskiego,
3) użytkowania i obsługi urządzeń energetycznych,
4) technologii, sposobów i metod spawania,
5) bezpieczeństwa i higieny pracy przy eksploatacji maszyn i urządzeń,
6) innych zawodowych umiejętności w zakresie rozwoju osobistego, poszukiwanych na rynku pracy i wynikających z potrzeb gospodarki.
5. Realizacja celów i zadań w zakresie kształcenia ustawicznego odbywa się w stałej współpracy z pracodawcami i urzędami pracy oraz instytucjami działającymi na rzecz zatrudnienia.
6. Szkolenia specjalistyczne w placówce realizowane są we współpracy i pod merytorycznym nadzorem instytucji wydających świadectwa kwalifikacyjne tj.: Sieć Badawcza Łukasiewicz – Warszawski Instytut Technologiczny, Sieć Badawcza Łukasiewicz – Górnośląski Instytut Technologiczny, Urzędu Dozoru Technicznego, na podstawie programów nauczania opracowanych lub zatwierdzonych przez wymienione instytucje.

ROZDZIAŁ III. OSOBA PROWADZĄCA PLACÓWKĘ

Placówkę prowadzą:
Krzysztof Baran
Łukasz Baran
– osoby fizyczne – wspólnicy Spółki Cywilnej prowadzący na podstawie umowy placówkę pod nazwą „Ośrodek Szkolenia Operatorów Maszyn Roboczych SOMAR Spółka Cywilna”.

ROZDZIAŁ IV. ORGANY PLACÓWKI ORAZ ZAKRES ICH ZADAŃ

Nadzór nad bieżącą działalnością placówki wykonują wspólnicy Spółki Cywilnej a w szczególności::
1) podejmują inicjatywy dotyczące realizowanych w ramach placówki form kształcenia stosownie do zapotrzebowania środowiska;
2) zapewniają pełną dostępność poszczególnych form kształcenia w ramach placówki wszystkim zainteresowanym, poprzez udostępnienie oferty szkoleniowej;
3) analizują wnioski i przedstawiają propozycje doskonalące procesy nauczania w placówce;
4) zatwierdzają programy nauczania opracowywane w placówce;
5) określają formy i zakres wewnętrznego nadzoru w placówce.
6) powołują dyrektora placówki, dyrektora ds. szkolenia i promocji, dyrektora ds. administracyjno- ekonomicznych, którymi mogą być osoby jednego ze wspólników.

IV.1. DYREKTOR PLACÓWKI

1. Do zadań Dyrektora Placówki należy:
1) kierowanie bieżącą działalnością placówki i reprezentowanie jej na zewnątrz;
2) planowanie działalności edukacyjnej i sprawowanie wewnętrznego nadzoru nad zgodnym z programem nauczania przebiegiem poszczególnych form kształcenia prowadzonych w placówce;
3) zapewnienie w placówce bezpiecznych i higienicznych warunków pracy oraz wyposażenia bazy dydaktycznej, materiałów i sprzętu niezbędnego do prowadzenia zajęć dydaktycznych, a także realizacji innych zadań statutowych placówki
4) zabezpieczanie wysoko wykwalifikowanej kadry dydaktycznej do prowadzenia zajęć w placówce, zatrudnianie jej w formach przewidzianych przepisami prawa;
5) nadzór nad procesem rekrutacji słuchaczy oraz podejmowanie decyzji w zakresie skreślania uczestnika (słuchacza) z listy uczestników (słuchaczy);
6) organizacja egzaminów państwowych, powoływanie wewnętrznych komisji egzaminacyjnych oraz określanie zakresu i trybu przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów;
7) nadzorowanie przestrzegania należytego prowadzenia, zabezpieczenia i przechowywania dokumentacji w placówce (programy nauczania, dzienniki zajęć, protokoły z egzaminów, rejestry wydanych zaświadczeń, dokumentacji sprzedaży, organizacji i oceny szkoleń i kadry dydaktycznej);
8) tworzenie narzędzi do ewaluacji prowadzonego kształcenia i nadzór nad jej przebiegiem;
9) budowanie pozytywnego wizerunku Placówki jako organizatora profesjonalnego i wysokiej jakości kształcenia.
2. Dyrektor zapewnia prawidłowe funkcjonowanie Ośrodka oraz organizację i przebieg procesu kształcenia poprzez pracę zespołu kadry menadżerskiej i dydaktyczno- instruktorskiej.

IV.2. DYREKTOR DS. SZKOLENIA – MENEDŻER SZKOLEŃ

1. Do zadań menedżera szkoleń należy realizowanie polityki Placówki w zakresie sprzedaży i organizacji kształcenia w przydzielonym segmencie, w tym w szczególności:
1) koordynacja i czuwanie nad efektami procesu kształcenia ustawicznego;
2) udzielanie informacji zainteresowanym odnośnie form kształcenia, warunków organizacyjnych i finansowych;
3) przyjmowanie i weryfikacja zgłoszeń od słuchaczy;
4) przestrzeganie procedur w zakresie sprzedaży usług szkoleniowych i organizacji kształcenia;
5) współpraca z wykładowcami na każdym etapie prowadzonego kształcenia w zakresie realizacji zadań statutowych placówki i określanie kluczowych kompetencji;
6) opracowanie opinii na temat jakości kształcenia na podstawie ankiet wypełnianych przez słuchaczy i powiadamianie o niej wykładowcę, po zakończeniu każdego wykładu;
7) przekazywanie wykładowcom wszelkich informacji na temat potrzeb i oczekiwań słuchaczy w zakresie kształcenia;
8) udostępnianie słuchaczom materiałów dydaktycznych;
9) efektywna, dwustronna komunikacja ze wszystkimi uczestnikami procesu kształcenia;
10) weryfikacja ogłoszeń, opracowywanie ofert i prowadzenie dokumentacji dotyczącej zamówień publicznych;
11) prowadzenie rozliczeń i pełnej dokumentacji kształcenia.

IV.3. DYREKTOR DS. ADMINISTRACYJNO-EKONOMICZNYCH

1. Do zadań dyrektora ds. administracyjno- ekonomicznych należą:
1) obsługa ekonomiczno – finansowa Placówki;
2) prowadzenie rozliczeń finansowych realizowanych szkoleń;
3) prowadzenie ewidencji sprzedaży i zakupu;
4) opracowywanie i prowadzenie dokumentacji dotyczącej zamówień publicznych, ofert szkoleniowych;
5) opracowanie wniosków i przygotowanie dokumentów do egzaminów;
6) nadzór nad prowadzeniem dokumentacji związanej z daną formą kształcenia w tym: prowadzenie ewidencji, dzienników zajęć, programów nauczania, rejestru zaświadczeń, dokumentów z przebiegu egzaminów i świadectw oraz uprawnień poświadczających zdobyte kwalifikacje;
7) dokonywanie zakupów towarów i usług na potrzeby placówki.

IV.4. RADA PEDAGOGICZNA

1. Dla właściwej realizacji poszczególnych form kształcenia prowadzonych przez placówkę wspólnicy mogą powołać Radę Pedagogiczną składającą się z wykładowców i instruktorów, których zadaniem będzie:
1) czuwanie nad efektami kształcenia w placówce, a w szczególności nad przyswojeniem przez uczestników (słuchaczy) wiedzy objętej programem nauczania;
2) dbałość o wprowadzenie do procesu dydaktycznego prowadzonego w placówce nowoczesnych technik dydaktycznych i technicznych środków audiowizualnych, ułatwiających przyswojenie wiedzy;
3) współpraca w zakresie koordynacji procesu dydaktycznego w placówce;
4) proponowanie form i zakresu tematycznego sprawdzianów wiadomości uczestników (słuchaczy), prowadzonych w placówce;.

IV.5. WYKŁADOWCY, INSTRUKTORZY

1. Zajęcia dydaktyczne w placówce realizują wykładowcy i instruktorzy, których kwalifikacje spełniają wymogi określone w § 23 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych.
2. Kadra instruktorsko – dydaktyczna posiada:
1) Wykładowcy: wyższe wykształcenie kierunkowe oraz przygotowanie pedagogiczne. Pożądane jest uzupełnienie wykształcenia podstawowego drugim kierunkiem studiów, studiami podyplomowymi;
2) Instruktorzy do realizacji zajęć praktycznych: wykształcenie średnie techniczne oraz przygotowanie pedagogiczne dla instruktorów praktycznej nauki zawodu, jak również uprawnienia operatora najwyższej klasy przewidzianej dla danego rodzaju maszyn;
3) umiejętność stosowania programów informatycznych, w tym aplikacji w środowisku Windows;
4) doświadczenie zawodowe – praktyczną, dogłębną i specjalistyczną wiedzę w określonej dziedzinie;
5) umiejętności dydaktyczno – metodyczne, tworzenia programów nauczania dla dorosłych, doboru materiałów dydaktycznych, wyboru metod nauczania, znajomość technik trenerskich;
6) wysoką kulturę organizacyjną – punktualność, dotrzymywanie terminów;
7) wysoką kulturę osobistą – poprawny język, schludny wygląd, przyjazny sposób bycia, spokój, opanowanie;
8) etyczny sposób postępowania – poufność informacji, prawa autorskie, poszanowanie konkurencji.
3. Decyzję o podjęciu współpracy z wykładowcą podejmuje Dyrektor Placówki na podstawie przedstawionych dokumentów aplikacyjnych (cv i list motywacyjny), okazanych dyplomów, świadectw i innych certyfikatów oraz po przeprowadzeniu rozmowy kwalifikacyjnej. Współpraca zawierana jest w perspektywie długofalowej na podstawie umowy o współpracy.

IV.6. PRACOWNIK ADMINISTRACYJNO-BIUROWY

1. W celu zapewnienia obsługi administracyjnej placówki, osoba prowadząca placówkę zatrudnia pracowników administracyjno-biurowych.
2. Zakres czynności i obowiązki osób odpowiedzialnych za obsługę administracyjno-biurową placówki określa dyrektor placówki w porozumieniu z osobą prowadzącą w oparciu o zawarte umowy oraz przepisy powszechnie obowiązujące:
1) w odniesieniu do pracowników zatrudnionych na umowę o pracę – zakres czynności i obowiązków oraz Kodeks Pracy i przepisy wykonawcze;
2) w odniesieniu do osób świadczących usługi dydaktyczne na podstawie umowy cywilno- prawnej – każdorazowo zawarta umowa.
W pozostałym zakresie zastosowanie mają przepisy ogólnie obowiązujące, w tym Kodeks Cywilny.

ROZDZIAŁ V. ORGANIZACJA PLACÓWKI

1. Do realizacji statutowych zadań Placówka zapewnia wykwalifikowaną kadrę, bazę dydaktyczną wyposażoną w nowoczesne audiowizualne środki dydaktyczne, stosuje system zapewnienia jakości kształcenia.
2. Placówka dysponuje własną bazą dydaktyczną, warsztatową i poligonową oraz parkiem maszyn i urządzeń do szkolenia praktycznego.
3. Baza dydaktyczna zlokalizowana jest w siedzibie placówki w Brzegu 49-306, przy ul. Grobli 12 A i jest własnością wspólników Spółki Cywilnej prowadzących placówkę pod nazwą Ośrodek Szkolenia Operatorów Maszyn Roboczych SOMAR Spółka Cywilna.
4. Lokale, w których są realizowane zajęcia spełniają wymagania ochrony przeciwpożarowej i zapewniają bezpieczne i higieniczne warunki realizacji kształcenia co potwierdzają pozytywne opinie Powiatowego Komendanta Państwowej Straży Pożarnej oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego.
5. Placówka realizuje cele i zadania poprzez organizację odpłatnych form kształcenia na zlecenie: przedsiębiorców i zakładów pracy, urzędów pracy lub innych instytucji i organizacji społecznych oraz z własnej inicjatywy na zasadzie wolnego naboru.
6. W placówce organizowane są formy kształcenia w rożnych systemach nauczania.
7. Placówka prowadzi działalność w okresie całego roku kalendarzowego.
8. Placówka może realizować zadania statutowe poza swoją siedzibą w oddziałach zamiejscowych w lokalach wynajmowanych na potrzeby danej formy kształcenia, które uzyskały akredytację instytucji nadzorujących szkolenie.

ROZDZIAŁ VI. ORGANIZACJA ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH

VI.1. FORMY POZASZKOLNE

1. Placówka organizuje i prowadzi kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych określonych w ustawie Prawo oświatowe. art. 117 ust. 1a pkt. 5) kurs, inny niż wymienione w pkt 1-3, umożliwiające uzyskiwanie i uzupełniania wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.
2. Placówka realizuje zajęcia w miejscu ich prowadzeni w formie stacjonarnej dziennej lub zaocznej.
3. Zajęcia odbywają się w dni powszednie oraz w soboty i niedziele.
4. Rozkład zajęć jest zgodny z przyjętym programem nauczania dla każdej formy kształcenia organizowanej w ramach placówki i podawany jest w ofercie szkoleniowej
5. Szkolenia mogą być również realizowane z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość na zasadach określonych w § 23 od ust. 3 do ust. 6 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 marca 2019 roku w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz. U. z 2019 roku, poz. 652).
6. Szczegółowy rozkład zajęć dla każdej grupy szkoleniowej określa harmonogram zajęć przygotowany przez placówkę.
7. Harmonogram zajęć tworzony jest z zachowaniem dziennego wymiaru czasu szkolenia nieprzekraczającego 8 godzin dydaktycznych zajęć teoretycznych i 10 godzin zajęć praktycznych.
8. Szkolenia w placówce realizowane są w systemie klasowo-lekcyjnym, godzina dydaktyczna trwa 45 minut.
9. W sytuacjach szczególnych i niezależnych od placówki, o których mowa w § 8 ust. 1, dyrektor w porozumieniu z osobą prowadzącą może dokonać zmiany formy realizacji zajęć.
10. W przypadku dokonania zmiany formy realizacji zajęć, o której mowa w ust. 7, wynikającej ze zmiany przepisów obowiązującego prawa lub innych wyjątkowych okoliczności, niedających się wcześniej przewidzieć – nie jest wymagane uzyskanie zgody uczestników (słuchaczy).

VI.2. ZMIANY FORM PROWADZENIA ZAJĘĆ

1. Zgodnie z art. 125 a ust.7 ustawy Prawo oświatowe dyrektor placówki organizuje zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
2. Zmiana formy prowadzenia zajęć organizowanych w formie stacjonarnej jest możliwa w razie wystąpienia na danym terenie:
1) temperatury zewnętrznej lub w pomieszczeniach, w których są prowadzone zajęcia z uczestnikami (słuchaczami), zagrażającej zdrowiu uczestników (słuchaczy);
2) zagrożenia związanego z sytuacją epidemiologiczną;
3) nadzwyczajnego zdarzenia zagrażającego bezpieczeństwu lub zdrowiu uczestników (słuchaczy) innego niż określone w pkt 1–2.
3. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, dyrektor placówki organizuje dla uczestników (słuchaczy) zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
4. Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, o których mowa w ust. 2, są realizowane:
1) z wykorzystaniem narzędzi informatycznych typu Zoom lub Office 365 zapewniających dostęp do Microsoft Teams, Word, Excel, Power Point w wersjach on-line;
2) z wykorzystaniem innych środków komunikacji elektronicznej zapewniających swobodną wymianę informacji między wykładowcą i uczestnikiem (słuchaczem), w tym panelu słuchacza udostępnianego uczestnikom (słuchaczom) od rozpoczęcia zajęć co najmniej do ich zakończenia;
3) przez udostępnianie uczestnikom (słuchaczom) elektronicznych wersji materiałów i podręczników poprzez umieszczanie ich na panelu uczestnika (słuchacza);
4) przez podejmowanie przez uczestnika (słuchacza) aktywności określonych przez wykładowcę potwierdzających zapoznanie się ze wskazanym materiałem lub wykonanie określonych działań;
5) w inny sposób niż określone w pkt 1–4, proponowany indywidualnie przez wykładowcę dostosowany odpowiednio do potrzeb uczestników (słuchaczy) i programu zajęć.
5. O sposobie lub sposobach realizacji zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, o których mowa w ust. 2, dyrektor placówki informuje osobę prowadzącą placówkę i organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
6. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, dyrektor placówki odpowiada za organizację realizacji zadań tej placówki, w tym zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu realizacji tych zajęć, w szczególności:
7. Ustala, czy słuchacze (uczestnicy) mają dostęp do infrastruktury informatycznej, oprogramowania i Internetu umożliwiających interakcję między uczestnikami (słuchaczami) zajęć a wykładowcami prowadzącymi zajęcia;
1) ustala, we współpracy z wykładowcami, technologie informacyjno-komunikacyjne wykorzystywane przez wykładowców do realizacji zajęć;
2) określa zasady bezpiecznego uczestnictwa w zajęciach w odniesieniu do ustalonych technologii informacyjno-komunikacyjnych, o których mowa w pkt 2;
3) ustala, we współpracy z wykładowcami, źródła i materiały niezbędne do realizacji zajęć, z których uczestnicy (słuchacze) zajęć mogą korzystać;
4) ustala z wykładowcami potrzebę modyfikacji programu zajęć;
5) ustala, we współpracy z wykładowcami, sposób potwierdzania uczestnictwa na zajęciach oraz sposób i termin usprawiedliwiania nieobecności na zajęciach;
6) zapewnia każdemu uczestnikowi (słuchaczowi) możliwość konsultacji z wykładowcą prowadzącym zajęcia oraz przekazuje im informację o formie i terminach tych konsultacji;
7) ustala, we współpracy z wykładowcami, sposób monitorowania postępów uczestnika (słuchacza) oraz sposób weryfikacji wiedzy i umiejętności uczestników (słuchaczy) zajęć, w tym również informowania uczestników (słuchaczy) o postępach w nauce;
8) ustala warunki i sposób przeprowadzania egzaminu;
9) koordynuje współpracę wykładowców z uczestnikami (słuchaczami), uwzględniając potrzeby edukacyjne i możliwości psychofizyczne uczestnika (słuchacza).
8. Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość realizowane są w sposób zapewniający zachowanie bezpieczeństwa uczestnictwa uczestników (słuchaczy) zajęć poprzez:
1) przekazanie uczestnikom (słuchaczom) indywidualnego loginu i hasła do logowania na platformie wykorzystywanej do prowadzenia zajęć oraz do zalogowania na panelu uczestnika (słuchacza),
2) zobowiązanie uczestników (słuchaczy) do logowania się z użyciem własnego imienia i nazwiska,
3) zobowiązania uczestników (słuchaczy) do osobistego uczestnictwa w zajęciach bez udziału innych osób i zapewnienie uczestnikom (słuchaczom) możliwości potwierdzania uczestnictwa poprzez złożenie odpowiedzi na udostępnianej podczas każdych zajęć liście obecności,
4) zobowiązanie uczestników (słuchaczy) zajęć do nieutrwalania wizerunków i głosu podczas zajęć bez zgody wykładowcy,
5) umożliwienie uczestnikom (słuchaczom) zgłaszanie każdego incydentu uniemożliwiającego połączenie i uczestniczenie w zajęciach poprzez wskazanie kontaktu telefonicznego lub mailowego aktywnego podczas każdych zajęć.
9. W szczególnie uzasadnionych przypadkach dyrektor, za zgodą organu prowadzącego i po uzyskaniu pozytywnej opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny, może odstąpić od organizowania dla uczestników (słuchaczy) zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.

VI.3. PROWADZENIE DOKUMENTACJI

1. Dokumentacja placówki prowadzona jest zgodnie z § 24 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych.
2. Dokumentacja placówki może być prowadzona w formie tradycyjnej lub w formie elektronicznej z zachowaniem zasad określonych w odrębnych przepisach prawa.
3. Szkolenia specjalistyczne w placówce realizowane są we współpracy i pod nadzorem Sieć Badawcza Łukasiewicz – Warszawski Instytut Technologiczny, Sieć Badawcza Łukasiewicz – Górnośląski Instytut Technologiczny, Urzędu Dozoru Technicznego w związku z powyższym kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych prowadzone jest według programów nauczania opracowanych na podstawie odrębnych przepisów przez instytucje nadzorujące szkolenie specjalistyczne oraz programy opracowane w placówce i zatwierdzone przez UDT.
4. Placówka prowadzi dokumentację w zakresie uregulowanym odrębnymi przepisami, a w szczególności dotyczącą przyjmowania i ewidencjonowania słuchaczy, wydawania zaświadczeń, przeprowadzania egzaminów, zatrudniania osób, spraw osobowych i dyscypliny pracy pracowników Ośrodka, działalności administracyjno-gospodarczej Ośrodka.
5. Placówka stosuje i upowszechnia nowatorskie rozwiązania programowo-metodyczne i organizacyjne oraz posiada narzędzia monitorowania jakości prowadzonego kształcenia.
6. Uczestnicy (słuchacze) kursu, o których mowa w art. 117 ust. 1a pkt 5 ustawy Prawo oświatowe, mogą otrzymać certyfikat/zaświadczenie kwalifikacyjne.
7. Uczestnik kursu otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia18 sierpnia 2017 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz.U. poz. 1632). Warunkiem otrzymania certyfikatu/zaświadczenia kwalifikacyjnego
8. Warunkiem wydania zaświadczenia, o którym mowa w ust. 1 i ust. 2, jest wypełnienie przez uczestnika (słuchacza) warunków określonych w programie nauczania lub wytycznych organizacyjno-programowych tj. jest frekwencja na zajęciach min. 80% oraz pozytywny wynik sprawdzianu wewnętrznego.
9. Na wniosek uczestnika (słuchacza) zaświadczenie może zostać wysłane listem poleconym za potwierdzeniem odbioru. Za wykonanie czynności wysyłki może zostać ustalona dodatkowa opłata.

ROZDZIAŁ VII. PRAWA I OBOWIĄZKI WYKŁADOWCÓW ORAZ PRACOWNIKÓW

1. Wykładowca zatrudniony do prowadzenia zajęć w placówce jest odpowiedzialny za jakość pracy dydaktycznej i jej wynik oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczestników (słuchaczy).
2. Do podstawowych obowiązków wykładowców, o których jest mowa w ust. 1 i 2 należy:
1) prowadzenie zajęć dydaktycznych zgodnie z zatwierdzonym programem nauczania i ogólnymi zasadami dydaktyki dorosłych;
2) stosowanie w procesie dydaktycznym aktywnych metod nauczania i technicznych środków audiowizualnych, sprzyjających przyswajaniu materiału objętego programem nauczania;
3) sprawdzanie wiadomości uczestników (słuchaczy) i ich ocenianie – w formach przewidzianych programem nauczania;
4) udzielanie uczestnikom (słuchaczom) konsultacji indywidualnych w zależności od potrzeb, w formach ustalonych programem nauczania;
5) analizowanie i uwzględnianie uwag oraz wniosków wynikających z nadzoru wewnętrznego, zawartych w szczególności w arkuszach obserwacji, badań ankietowych oraz w arkuszach kontroli dokumentacji, dotyczących sposobu prowadzenia oraz organizacji zajęć dydaktycznych;
6) prowadzenie dokumentacji wykonywanej pracy dydaktycznej zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego, zebranie od słuchaczy ankiet na temat jakości wykładu.
7) dbałość o pomoce dydaktyczne i sprzęt wykorzystywany w trakcie zajęć;
8) uczestnictwo w zebraniach wykładowców organizowanych przez placówkę.
3. Wykładowcy prowadzący zajęcia w placówce mają prawo do:
1) wynagrodzenia za prowadzenie zajęć dydaktycznych, zgodnie z zawartą umową;
2) zgłaszania uwag, co do doboru treści dydaktycznych i rozkładu godzin, materiałów szkoleniowych, a także wnioskowania niezbędnych korekt w realizacji programu, zgodnie z własnym poglądem i sugestiami uczestników (słuchaczy);
3) oceny postępu uczestników (słuchaczy) zgodnie z założeniami określonymi w programie nauczania;
4) bezpiecznych i higienicznych warunków pracy oraz korzystania z gromadzonych przez placówkę pomocy dydaktycznych;
5) udziału w różnych formach podnoszenia kwalifikacji zawodowych i doskonalenia umiejętności dydaktycznych.

ROZDZIAŁ VIII. PRAWA, OBOWIĄZKI I ZASADY PRZYJMOWANIA UCZESTNIKÓW (SŁUCHACZY)

VIII.1. ZASADY PRZYJMOWANIA SŁUCHACZY

1. Przyjęcia uczestników kursów (słuchaczy) odbywają się na zasadzie wolnego naboru, skierowania-zlecenia przedsiębiorców i rożnych instytucji oraz wyboru Wykonawcy w ramach zamówień publicznych.
2. Placówka prezentuje katalog oferowanych kursów/seminariów za pośrednictwem strony internetowej www.somar-sc.pl, Bazy Usług Rozwojowych, jak również za pośrednictwem portali gospodarczych i społecznościowych. Każda jednostkowa oferta zawiera stałe elementy takie, jak: temat kursu/seminarium, cel i korzyści, program nauczania, czas trwania i miejsce prowadzenia zajęć, adresatów, do których kierowana jest oferta oraz cenę.
3. Zakwalifikowanie w poczet uczestnika (słuchacza) następuje po:
1) zgłoszeniu na formularzu zgłoszeniowym Placówki (przyjęcie oferty) za pośrednictwem strony internetowej www.somar-sc.pl, listem, faxem lub e-mailem, a jego przyjęcie zostało potwierdzone przez menedżera szkoleń
2) stwierdzeniu spełnienia przez kandydata wymogów kwalifikacyjnych określonych programem nauczania;
3) dokonaniu wpłaty nie później niż w terminie 7 dni licząc od dnia otrzymania faktury, potwierdzenia uczestnictwa w kursie (szkoleniu) lub ustaleniu innej formy zapłaty, stosownie do ustaleń zawartych w ofercie szkoleniowej.
4. Osoby zgłaszające swój udział w poszczególnych formach kształcenia prowadzonych w ramach placówki, stają się podmiotem praw i obowiązków z chwilą ich zakwalifikowania w poczet uczestników (słuchaczy).

VIII.2. PRAWA I OBOWIĄZKI SŁUCHACZY

1. Uczestnicy (słuchacze) wszystkich form kształcenia prowadzonych w ramach placówki, mają prawo do:
1) swobodnego wyboru zakresu tematycznego i formy kształcenia w ramach oferty szkoleniowej;
2) otrzymania przewidzianych programem nauczania materiałów szkoleniowych i pomocy naukowych;
3) zgłaszania wniosków w sprawie wprowadzenia zmian i uzupełnień do realizowanego programu nauczania w oparciu o własne potrzeby zawodowe;
4) uczestniczenia w ocenie efektywności danej formy kształcenia przeprowadzanej w drodze badań ankietowych i wyrażania własnych opinii na temat kadry dydaktycznej prowadzącej zajęcia, poziomu merytorycznego i organizacyjnego zajęć:
5) rezygnacji z uczestnictwa w danej formie kształcenia na warunkach ustalonych przez placówkę.
6) złożenia w formie pisemnej reklamacji dotyczących usług szkoleniowych do Dyrektora Ośrodka. Termin rozpatrzenia reklamacji 14 dni.
2. Uczestnicy (słuchacze) kursu mogą dokonać przeniesienia pomiędzy grupami danej formy kształcenia lub pomiędzy formami kształcenia pod warunkiem, że w danej grupie nie zostało zrealizowane więcej niż 15% całkowitej liczby godzin formy kształcenia. Warunkiem dokonania przeniesienia jest złożenie umotywowanego podania w formie pisemnej.
3. Do obowiązków uczestników (słuchaczy) wszystkich form kształcenia prowadzonych w ramach placówki należy:
1) regularne uczestniczenie w zajęciach dydaktycznych oraz studiowanie dostarczonych materiałów szkoleniowych i wskazanej literatury uzupełniającej;
2) przystąpienia do egzaminu sprawdzającego jeżeli taki przewidziany jest w programie nauczania;
3) poszanowanie godności osobistej wykładowców i innych słuchaczy oraz przestrzeganie zasad kultury i współżycia społecznego
4) uiszczanie należności za prowadzoną formę kształcenia w wysokości i na warunkach określonych przez placówkę;
5) poszanowanie mienia i sprzętu udostępnionego w czasie szkolenia;
6) podporzadkowanie się zaleceniom i zarządzeniom dyrektora Ośrodka;
7) sumienne wykonywanie poleceń wykładowcy związanych z realizacją treści programowych;

VIII.3. ZASADY SKREŚLANIA Z LISTY SŁUCHACZY

1. Uczestnik (słuchacz) może zostać skreślony z listy uczestników (słuchaczy) danej formy kształcenia przez dyrektora, jeżeli narusza zasady określone w niniejszym Statucie, a w szczególności:
1) nie uiszcza opłat za kurs (szkolenie) w terminie określonym przez placówkę;
2) stwarza zagrożenie dla życia i zdrowia słuchaczy lub swoim zachowaniem uwłacza godności swojej oraz osób drugich lub narusza dobre imię placówki;
3) rażąco i w sposób oczywisty zaniedbuje obowiązki słuchacza określone w niniejszym Statucie;
4) popełnia wykroczenia przeciw prawu;
5) rezygnuje z nauki w placówce i nie składa oświadczenia o rezygnacji lub jego absencja w zajęciach przekracza 20% czasu przeznaczonego na kształcenie;
6) spożywa bądź rozprowadza na terenie placówki środki odurzające (w tym alkohol).
2. Decyzje o skreśleniu z listy słuchaczy podejmuje Dyrektor Placówki na wspólny wniosek wykładowcy i menedżera szkoleń. Decyzja ta przekazywana jest słuchaczowi w formie pisemnej wraz z uzasadnieniem.
3. Od decyzji dyrektora placówki o skreśleniu uczestnika (słuchacza) z listy, uczestnikowi (słuchaczowi) przysługuje prawo odwołania w terminie 14 dnia od dnia doręczenia decyzji do organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
4. Skreślenie słuchacza z listy jest równoznaczne z brakiem możliwości uczestnictwa słuchacza w zajęciach i ma rygor natychmiastowej wykonalności.
5. W przypadku skreślenia z listy uczestników (słuchaczy), opłata za kształcenie nie podlega zwrotowi, a jeśli uczestnik (słuchacz) nie dokonał płatności w pełnej wysokości, ma on obowiązek uiścić brakującą część opłaty.

VIII.4. REZYGNACJA

1. Każdy uczestnik (słuchacz) ma prawo do rezygnacji z uczestnictwa w danej formie kształcenia, w której bierze udział.
2. Rezygnację należy złożyć w formie pisemnej.
3. Rezygnacja z uczestnictwa w formie kształcenia, powinna być przesłana listem poleconym na adres siedziby placówki lub pocztą elektroniczną za elektronicznym potwierdzeniem lub złożona osobiście w siedzibie placówki za potwierdzeniem.
4. Za dzień złożenia rezygnacji przyjmuje się datę skutecznego jej doręczenia w sposób określony w ust. 3.
5. W przypadku dokonanej w sposób określony w ust. 2-4 rezygnacji z formy kształcenia uczestnik (słuchacz) ma obowiązek wnieść opłatę czesnego za kurs proporcjonalnie do liczby godzin, które odbyły się do dnia złożenia rezygnacji oraz pokryć koszty przygotowanych i wydanych grupie materiałów szkoleniowych i ochrony osobistej.
6. W przypadku, gdy rezygnacja nastąpiła z przyczyn losowych, o zwrocie wpłaconych środków decyduje dyrektor placówki.

VIII.5. TRYB SKŁADANIA SKARG

1. Każdy uczestnik (słuchacz) ma prawo do złożenia skargi w przypadku naruszenia jego praw.
2. Skargę, o której mowa w ust. 1 należy złożyć do dyrektora placówki w formie pisemnej, opisując w sposób zwięzły, w jaki sposób doszło do naruszenia praw uczestnika (słuchacza).
3. Skarga, o której mowa w ust. 2 powinna być przesłana listem poleconym na adres siedziby placówki lub pocztą elektroniczną na adres biuro@somar-sc.pl za elektronicznym potwierdzeniem lub złożona osobiście w siedzibie placówki za potwierdzeniem.
4. Za dzień złożenia skargi przyjmuje się datę skutecznego jej doręczenia w sposób określony w ust. 3.
5. Dyrektor placówki rozpoznaje skargę w ciągu 30 dni od dnia jej doręczenia i zawiadamia wnoszącego skargę o sposobie jej załatwienia, w szczególności w przypadku zasadności skargi, dyrektor placówki informuje wnoszącego skargę o podjętych działaniach korygujących.
6. W przypadku odmownego załatwienia skargi, dyrektor placówki zawiadamia o tym wnoszącego skargę, wskazując uzasadnienie faktyczne i prawne.
7. Od decyzji, o której mowa w ust. 6, przysługuje odwołanie do osoby prowadzącej placówkę.
8. Odwołanie składa się w terminie 14 dni od otrzymania zaskarżanej decyzji. Postanowienia ust. 3 stosuje się odpowiednio.

ROZDZIAŁ IX. SPOSÓB UZYSKIWANIA ŚRODKÓW FINANSOWYCH NA DZIAŁALNOŚĆ PLACÓWKI

1. Działalność placówki finansowana jest z opłat wnoszonych przez:
1) Indywidualnych słuchaczy ( uczestników) kursu;
2) Pracodawców zlecających usługi kształcenia.
3) Instytucje działające na rzecz zatrudnienia w ramach projektów finansowanych ze środków pochodzących z Funduszu Pracy, EFS lub innych programów UE.
2. Wysokość opłat pobieranych za uczestnictwo w poszczególnych formach kształcenia ustalają wspólnicy Spółki Cywilnej.
3. Placówka może przyjmować dotacje, subwencje i darowizny na zasadach określonych w odrębnych przepisach prawa.
4. Placówka może korzystać ze wsparcia finansowego i materialnego oraz usług osób, instytucji, organizacji społecznych, stowarzyszeń i fundacji oraz pozyskiwać środki z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej.
5. Dochody z działalności placówki przeznaczane są na działalność statutową osoby prowadzącej placówkę.
6. Za działalność i finansowanie placówki, podejmowanie wszelkich działań z tym związanych, odpowiedzialni są wspólnicy Spółki Cywilnej.
7. Wyniki finansowe placówki, w tym przychody i koszty ich uzyskania uwzględniane są w ewidencji podatkowej prowadzonej przez Biuro Podatkowe Joanna Duda.

ROZDZIAL X. POSTANOWIENIA KOŃCOWE

1. Statut nadaje i wszelkich w nim zmian dokonuje osoba prowadząca placówkę w uzgodnieniu z dyrektorem placówki.
2. Placówka, używa pieczęci podłużnej z nazwą placówki, danymi teleadresowymi, numerem REGON i NIP.
3. Wszystkie pisma przychodzące rozdziela się do załatwienia osobom kompetentnym.
4. Pisma wystawione w Ośrodku, wychodzące i pozostające oraz dokumenty finansowo-księgowe podpisują Wspólnicy Spółki Cywilnej.
5. Ośrodek posiada LOGO, które jest własnością Ośrodka.
6. Niniejszy statut obowiązuje od dnia 31.08.2022 roku ( tj. od dnia podjęcia uchwały Wspólników).
7. Dyrektor placówki zapewnia możliwość zapoznania się z niniejszym Statutem wszystkim zainteresowanym osobom poprzez jego publikację na stosownych tablicach umieszczonych na terenie placówki oraz stronie internetowej.
8. W sprawach nieregulowanych niniejszym Statutem zastosowanie mają przepisy powszechnie obowiązujące.